Det äcklar mig

Kommentarer
- Lina

Jag tänker inte tugga emot, för jag håller med! Hur fan skulle det se ut om jag satt på Wilmer en klänning och gick ut? Alltså vafaaaan. Jag kan inte förstå va det är för nötter som sätter på sina söner flickkläder? Varför gör man det? Är det för att man hellre ville ha en flicka?

Man kan ju börja fundera!



Aja, tack för idag! Hörs imöra. Pöss!

2011-05-26 » 22:38:54
- Linnéa

FÖRLÅT jessika men jag håller med! Jag skulle aldrig aldrig sätta på Varg en klänning. Dock älskar jag att klä honom i rött (som tydligen är en tjejfärg har jag fått höra?! :s) Jag är STOLT över att min pojk är just, en pojk! Och får jag en tjej sen vet jag att jag kommer vara stolt över hennes kön! Dock är jag som du, helt öppen till att Varg leker med "tjej" grejer. Och har redan spanat in en spis varg ska få ha i sitt rum- för han ska lära sig att nära man har en brud så lagar man lika mycket mat som henne ;D

2011-05-27 » 08:43:31
BLOGG: http://emmalinneastorm.blogg.se/
- Mamma

Den katten är jättesöt, det är ju därför alla små flickor tycker om den. Du måste låta flickorna tycka som de vill, du vill ju göra de till självständiga människor. Det börjar där..............

Annars var det som vanligt bra skrivet av dig. Puss

2011-05-27 » 10:00:46
- Maria L

Det låter som du har en sund inställning.



Jag anser att det viktigaste är att ge barnen en möjlighet. Jag anser att det är ok om pojkar också vill ha nagelack, jag skulle aldrig förbjuda det. Vissa mammor anser att det är väldigt tabu. Att ge barnen en möjlighet är det samma som att ge barnen en god grund att stå på, att skapa en stark individ som vågar stå för vad den tycker och tänker



Tack för en trevlig blogg, jag är en av de anonyma läsare som aldrig kommenterar ;)



//Maria

2011-05-27 » 12:19:00
- Sonne

Tycker det är ganska intressant att det faktiskt är föräldrarna själva som lägger värderingarna i könet och vilka uttryck som är feminina/maskulina ang föräldrarna som håller könet på barnet hemligt. Sjukt så att jag vill spy. Vidare så har jag två kids, två tjejer, en på 4 och en på 6 månader. Den äldre vill gärna ha cars kläder, ben10 prylar och spiderman accessoarer vilket jag går med på, för att på nå vis är det mer acceptabelt att en tjej har killsaker mer än att en kille har tjejsaker/kläder whatever. Jag skulle inte släppa ut min son om jag hade en i kjol/klänning men rosa body absolut om det var en diskret rosa, eller tshirt, pike. Hemma kör på, ta syrrans kläder och lek tjej, ta hennes dockor men inte kjol ute. Min bebis bryr sig ej såklart men jag är inte så rosa på mina tjejer och hon har alla regnbågens färger och visst när hon har grön body och svarta byxor så undrar alla vad HAN heter. Typiskt bara för att grön anses vara en killfärg. Skitsamma, vi båda har ju en poäng i detta iaf.

2011-05-27 » 17:42:20
BLOGG: http://atnenoz.wordpress.com
- Emma

Wtf, kallar dom barnen HEN!!! Vad är det för jävla idé, vi är ju hon och han!!!

Håller med dig till punkt och pricka!

2011-05-27 » 19:31:47
- Therese

Kunde inte sagt det bättre själv, tack för det!

2011-05-27 » 19:40:55
BLOGG: http://familjenstenberg.blogg.se/
- LinaPinaPirat

Klart pojkar är pojkar och flickor flickor,det bråkar jag inte emot-jag tycker om våra köns olikheter, men det som upprör mig är vem fan som bestämde att vissa färger är för killar och vissa för tjejer?

vad gör att rött eller rosa skulle vara mer för tjejer,när bestämdes det?Förstår du hur jag menar?

och killar har haft kjolar/klänning längre i historisk tid än vi tjejer haft byxor så jag vet inte,allting förändras med tiderna..

Under flera århundraden så var det ju det sexigaste som fanns en tjock,vit,blek kropp tex..:)



men sånt som hen?=överdrivet genustjaffs tyvärr

2011-05-27 » 21:52:17
BLOGG: http://piratdrottningen.blogg.se/
- Lina

åh, de är så sjuuuukt de där med "hen" o sen paret i kanada. läste om dom igår.



jag kan förstå tänker, men det har ju gått till överdrift. dom tror säkert att dom gör barnen en jättetjänst. men de tror inte jag dom gör. tror dom där barnen kommer bli sjuuukt förvirrade o osäkra.



mamma berättade om ett par hon hade träffat i norrland. dom hade en son, typ ett halvår. och dom klädde honom BARA i rosa klänningar, strumpbyxor osv. dom ville visa att man inte behöver vara tjej bara för att man bär rosa. nej visst! självklart inte. men ändå. stackars kille. varför ÖVERDRIVA? tänk om jag hade satt på edwin en klänning som han sen har till skolan. han skulle bli mobbad!



heidi har kläder i alla färger. och edwin har kläder som är rosa o lila - för han gillar dom färgerna o det tycker jag är bra. men skulke aldrig tvinga han att ha rosa om han inte ville. eller klänning då.



ååååh. suck på folk alltså! visst, fattar tänket. men dom tar det lite vääääl långt..

2011-05-27 » 22:03:03
BLOGG: http://millblomskan.blogg.se/
- Linda

Jag håller med dig till en viss del.

Jag verkligen avskyr hello kitty, på ALLA barnkläder fast ännu värre på vuxenkläder!

Självklart så ska barn få leka med vad dem vill, bilar, dockor m.m.

Jag har däremot inga problem att köpa en ROSA skjorta till mina bonus söner, då den ena är väldigt fin i rosa.

Det hör dessutom till att barn klär ut sig eller provar det motsatta könets kläder. Det finns pojkar som tar på sig klackskor på dagis och klänningar, dem ser såå stolta ut när dem kommer "prinsses" klädda.



Själv har jag 2 herrrskjortor, då jag tycker om tyget på dessa. Men vem FAN bryr sig???



Men jag skulle ALDRIG klä en pojk i rosa klänning, rosa strumpbyxor.



// Den Bästa Linda

2011-05-28 » 10:15:38
- Cissi

Jag tycker tvärtom, och det skrev jag om i en debattartikel för ett tag sedan! :-)



http://famwinge.blogspot.com/2009/12/min-debattartikel.html

2011-05-28 » 16:50:09
BLOGG: http://famwinge.blogspot.com
- Lisa

Hej!

Jag förstår vad det är du vill ha sagt, men jag tycker att frågan är så mycket större än bara kläder. Jag har läst de artiklar du skriver om och jag upplever att de handlar om att bryta mönster och strukturer. Ta familjen som valt att hålla sitt barns kön hemligt tex. De vill ge barnet en chans att bli en människa. En människa utan de "osynliga" gränser och regler som våra kön bär med sig. För vare sig man vill det eller inte så behandlar och bemöter vi pojkar och flickor olika. Samhället ser olika på pojkar och flickor. Så varför inte ge ungen en chans att skapa sig en personlighet utan sin "könsstämpel" i pannan. Rosa eller blå kläder är ju bara skalen. Det handlar om att ge alla barn samma chans att skapa sin egen personlighet utan att behöva vara en vacker flicka eller en tuff kille.

2011-05-29 » 21:06:19
BLOGG: http://lisaswhippets.blogspot.com/
- Sandra

Sv;



Tack för pepping och fina ord!



Jag är ledsen för er skull att även ni tvingats genomgå oro och rädsla i graviditeter.



Jag försöker ta vara på den lilla rösten så gott det går, men kroppens försvarsmekanismer som allt som oftast tar fram tvivlet gör sig tyvärr oftare till känna än lilla rösten.



Nu är det iallafall så kort tid kvar och jag försöker peppa upp mig och ladda för förlossning så gott det går. Ja, en "Elvisförlossning" vore helt ok (ja, jag kan till o med tänka mig nån timme till;-)).



Kram

2011-05-31 » 19:41:09
BLOGG: http://www.lillaangelyne.blogspot.com
- Dorothea - Ett nästintill trillingliv

Jag håller med till tjaa.. jag vettefan, svårt att säga såhär över ett inlägg - men säg 50%

Tycker det är drygt att överdriva allt åt bägge hållen. Mina barn får ha vilken färg de vill på kläder men kjolar& klänningar hoppar vi över.

Visst Noah ville ha Jolies prinsessklänning på sig när vi lekte här om dagen och klart som fan han får det. Men ute skulle jag nog känna att det blev lite för mycket så det hoppar vi.



Jag tycker det handlar om så mycket mer än färg och form. Lev, bara lev skulle jag vilja säga :)

& det är bokstavligen HEMSKT det där med "hen" Jag mår illa. Än en gång, varför ska allt gå till överstyr? Genus är bra i måttliga mängder, när det bara finns där. Jag har två pojkar och en flicka -vilket framgår jävligt klart om man kikar in i deras garderober TROTS att jag älskar att klä grabbarna i ALLA färger som finns :)



Hoppas vi kan ses i veckan? KRAM

2011-06-02 » 22:19:55
BLOGG: http://www.alltforforaldrar.se/theans
- Micaela Abramsson

nej för fan jessica ja håller 100 % med dig, foilk är inte kloka. en flicka måste veta att hon är en flicka och tvärtom, ja skulle då inte vela väst upp med vetskapen om att ja inte har ett kön. För den hysterin har inte då ja tid med..



You go girlfriend. *

2011-06-03 » 07:27:56
BLOGG: http://micaelaemmakristna.blogg.se/
- Johan

Förskolan där de kallade barnen för Hen, är sannolikt en finsk förskola. För i Finland finns inget han och hon, utan de använder termen Hän. Sen är det väl ingen big deal om man klär sin grabb i rosa eller flicka i blått!

2011-06-05 » 22:42:56
BLOGG: http://bloggen.se

VILL DU KOMMENTERA INLÄGGET?

DITT NAMN:
V.I.P? :)
DIN E-MAIL (frivilligt):

DIN BLOGG:

DIN KOMMENTAR:


Trackback
RSS 2.0