Gästspel av Carina Gunnarsson (S)

Kommentarer
- Martina

Ni vann just min röst:D

2010-09-17 » 21:06:49
BLOGG: http://martinaolofsson.blogg.se/
- Magnus

På söndag ska det börjas flyttstäda i Rosenbad.

2010-09-17 » 22:35:36
BLOGG: http://ericssonmagnus.blogspot.com
- Gäst bloggare Sara (M)

Och valet är enkelt...rösta blått! Allt kan inte handla om bidrag, folk måste ut i samhället. Sjuka och icke arbetsföra ska naturligtvis vara sjukskrivna, men det finns oftast något som alla kan utföra! Det vinner alla på, inte minst den som är sjuk. I stället för att sitta hemma med bidrag, bli deprimerad, ensam och utanför så kan man finnas i arbetslivet. Skola och utbildning är oerhört viktigt för att få en bra grund att stå på inför kommande år och utmaningar. Att då få möjlighet till yrkespraktik under dessa år samtidigt som du läser standard ämnen som matte, svenska mm.



Att privatisera skolor vård mm är bra, det minskar vårdköer och ger bättre kvalitet i undervisningen då kravet ställs att du ska vara utbildad. Sen kommer det alltid att finnas andra alternativ.



(denna text är rakt av kopigerad från inlägget ovan)

Har du någon gång funderat på hur klarade du dig de första 18 åren av ditt liv?

Dina föräldrar fick vara hemma från jobbet för att vara med dej under din första tid på jorden, inte 3 veckor som i vissa länder och inte 3 månader som i andra länder utan i fler hundra dagar!

Du och ALLA andra fick gå i skolan i 12 år för att få en utbildning.

Dina föräldrar fick barnbidrag.

Du fick studiebidrag när du gick i skolan.

Du har fått gratis sjukvård. Du har fått gratis tandvård.



Har den blå regeringen ändrat på något av detta?? Nej.



( kopigerat från ovan)



Moderaterna är och har alltid varit ett parti som gynnar höginkomsttagare och förmögna. Det spelar ingen roll att dom nu för tiden heter 'Nya' Moderaterna, problemet är att dom är Moderater.



Dåligt påläst? Moderaterna vill få ut alla i samhället till jobb och utbildning, i stället för att sitta hemma på bidrag och isolera sig. Gynnar de rika? alla har rätt till att själv påverka sin välfärd, jag vet att alla inte sitter i samma sits, men om man röstar blått kommer vi alla få en möjlighet/ en chans att komma ut. Jag skulle vilja vända det hela, röstar du röd/grönt så påverkar du klyftorna ännu mer, för då är de sjuka/invandrare och ensamma ännu mer utelämnade från samhället!



Att rösta på de röd/gröna, som har så mycket kapital att de tror att det kan åstadkomma allt över en natt är dumt. Är det inte bättre att invandrare, arbetslösa och vanliga svensson får en chans till att komma ut, lära sig språket och socialicera sig i samhället. Vi kan inte bara ge ut bidrag till höger och vänster och tro att sverige kan överleva på endast vindkraftverk. De mest framgångsrika landet på vindkraftverk försörjer landet med 7% av det, hur tror Lars O att vi kommer att kunna driva alla snabbtåg med det?



Nej tänk frammåt, rösta blått!

2010-09-17 » 23:09:44
BLOGG: http://ssksara.blogg.se/
- Pirjo

BRA blogg Carina!! :))) Me like!

2010-09-17 » 23:14:11
- Carina G

Allt kan inte handla om bidrag - Vem har sagt det? Men ni som har fått socialbidragen att skjuta i höjden borde kanske försöka vara lite självkritiska!



"men det finns oftast något som alla kan utföra" - Det är just denna stereotypa regel/lag som är rent ut sagt förödande för en del. Men det vill ni heller inte ta åt er av.



"I stället för att sitta hemma med bidrag, bli deprimerad, ensam och utanför så kan man finnas i arbetslivet." - Och vilka sjuka vill inte det? Det ni gör är ju att ni tar av de sjuka deras ekonomiska trygghet, ni stressar ju ihjäl människor. Vet du inte det är DU mycket dåligt påläst.



"Att privatisera skolor vård mm är bra, det minskar vårdköer och ger bättre kvalitet i undervisningen då kravet ställs att du ska vara utbildad. Sen kommer det alltid att finnas andra alternativ. " - Just som i USA! Det kommer alltid finnas andra alternativ, ja men vad har då blivit över i form av lärare kapital mm till den 'övriga' skolan? Segretion mm påverkar skolan negativt och i sin tur elevernas kunskap. Varför ska ett barn som föds i en familj med social eller ekonomisk misär ha sämre förutsättningar än en som föds där allt är frid o fröjd. Sån uppdelning i tidig ålder har inte Sverige råd med. Och det är ORÄTTVIST.



"Har den blå regeringen ändrat på något av detta?? Nej." - Precis, Nej, inte än!

Gratis utbildning inkl skollunch och fri sjukvård står verkligen på spel om ni får 4 år till. Skollunchen i Täby skolor kostar väl redan pengar? 14 kr/dag har jag för mej. Det blir en slant om du har 3-4 ungar som går i skolan! MEN i Täby är det säkert inga problem med pengar.



"Dåligt påläst?" - Kan jag INTE påstå!



"jag vet att alla inte sitter i samma sits, men om man röstar blått kommer vi alla få en möjlighet/ en chans att komma ut" - NIX, alla kommer INTE få samma möjligheter om ni får styra Sverige!



"Jag skulle vilja vända det hela, röstar du röd/grönt så påverkar du klyftorna ännu mer, för då är de sjuka/invandrare och ensamma ännu mer utelämnade från samhället!" - Ursäkta, men här tror jag nog läsarna själva har en klar åsikt. För med den politik ni fört, där några % av folket fått mer än hälften av era skattesänkningar så ni har ju VERKLIGEN minskat klyftan mellan hög o låginkomsttagarna! (NOT). De sjuka o arbetslösa betalar mer skatt än vi löntagare och den rikaste har fått fler miljoner i skattelättnad. Om det är att värna om de svagaste så vet inte jag.....

Ni har ju inte ens en politik för arbetslösa, sjuka o skadade. Det har de RödGröna, en human, varm och mänsklig politik dessutom.



"kan åstadkomma allt över en natt" - Nej, har vi påstått det?



Jag är övertygad om att de flesta i Sverige är generösa, solidariska och godhjärtade. Den kombinationen blir en rödgrönt röst.



Alla ska med oavsett......



2010-09-18 » 00:03:54
- Jessica

En aning stöddigt att kalla en aktiv politiker för dåligt påläst. Är för mig helt oförståeligt. Framförallt när man inte är en själv.



Sen kan jag inte svara mer på den kontringen utan att bli personlig, så jag låter bli.

2010-09-18 » 00:15:24
BLOGG: http://agni.blogg.se/
- Sara

känner tyvärr att jag inte kommer att svara här mer och det är inte pga av att jag inte står för det jag tycker utan att det är helt fel forum att diskutera detta, eftersom risken tydligen kan bli att det blir personligt, och det är inte politik!



Ha det bra! och Lycka till

2010-09-18 » 08:20:29
- Jimmy Olsson

Majoriteten har fått det bättre. Därför kommer majoriteten att rösta för att alliansen får regera 4 år till.



Sossarnas partipolitik/idelogi kan jag till viss mån sympatisera med. Men jag kommer aldrig någonsin att rösta på ett parti som samarbetar med vänsterpartiet/kommunisterna. De är genom deras extremt kassa intregationspolitik som vi bland annat får upp partier som Sverigedemokraterna. Kan ju påminna om att Sahlin varit intregationsminister.



ja ja allt visar sig på söndag :)



Hare

2010-09-18 » 12:11:39
- Jimmy Olsson



Kan ju även vara värt att nämna att Sverige ligger i topp i Europa just nu, medans många andra soose styrda länder ligger i botten.



Undrar hur det hade varit om man som Sahlin ville att staten ska gå in och rädda bilföretagen med mera under krisen.



Om ett företag gått minus i 20 år för att ingen vill köpa deras bilar kanske de ska hitta på någonting annat. Inte att staten pumpar in skattepengar för att endast rädda jobben.



Fina tankar att alla ska få allt. men tyvärr så lever vi i en värld som styrs av pengar, så om Människor/Sverige inte kan producera jobb, sätta folk i jobb kommer vi få en sämre välfärd. Om de inte lönar sig att jobba vem fan vill göra det då. Inte jag ialla fall.



bara en tanke...



ps. Be Danne att skicka sitt kontonummer så jag kan sona min skuld :)

2010-09-18 » 12:20:42
- Tobbe

Hej Carina!

Du måste blundat och haft öronproppar de sista 4 åren??

Här får du lite för att bli mer påläst...

Det gäller Sjukförsäkringen anno 2005, där cancersjuka tvingas ut i arbete för att inte bli utförsäkrade..

Länk: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=67&- dtyp=f&rm=2005/06&nr=907&dok_id=GT11907

Kopiera och klistra in i webläsaren, annars går det inte!

2010-09-18 » 14:03:06
- Jessica

Jimmy- Jag gillar mycket av de blåas politik oxå. Jag röstar rött men jag är inte skygglappar på.



Din åsikt hyser jag respekt för. Du arbetar (!), du tjänar hyffsat bra med pengar (!) och då förstår jag ditt val.



Men jag kan inte förstå hur man kan göra det om man inte har ett jobb, om man inte har en förvärvsinkomst, om man dessutom som många väljer att jobba inom de yrkeskategorier där facket spelar en stor roll och där lönerna är usla.

Då lever man ju inte som man lär!



Att de rödgröna gynnar de som inte har ett arbete eller inte kan arbete är väl knappast en hemlighet :).



Jag ska påminna honom om det du, så du får sona din skuld fniss



2010-09-18 » 18:35:21
BLOGG: http://agni.blogg.se/
- Johanna

SJÄLVKLART kommer jag att rösta på Alliansen(Moderaterna), din propaganda gjorde precis valet om möjligt ännu lättare - TACK!



Mvh Johanna

2010-09-18 » 19:35:38
BLOGG: http://fru-jensen.blogspot.com
- Sara

Hur man kan rösta på det blå om man inte har ett jobb och dessutom jobbar inom de yrkeskategorier där facket spelar en stor roll, där kan jag bara sätta in en flik, jag röstar blått för att deras politik över lag är det bättre, för att jag vill ha ett jobb att komma ut till och för att de gånger någon i min närhet har behövt hjälp av facket har de inte gjort ett piss. Dessutom kostar facket stora pengar för företagen, skär ner på det så fler kan anställa!

Sen tror jag att folk som röstar röd/grönt kommer att ångra sig om 4 år och då rösta blått igen, eftersom de vill höja skatterna. Tänk alla människor som sitter på dyra huslån, krediter och skulder, de kommer inte ha råd avv bo kvar, ha råd till annat än att betala, hur hur bra blir det då för den svenska befolkningen?

2010-09-18 » 19:42:35
- Daniel

På vilket sätt kostar facket pengar för företagen?

2010-09-18 » 20:04:30
- Jag heter Magnus

Sara.. en fråga.. röstar du för att företagen ska tjäna pengar, eller ska du rösta för att du ska få behålla jobben??

Låt oss säga så här eftersom du har noll koll på vad facket har förhandlat fram till oss...

du har



ob

övertidsersättning

skifttillägg

semesterersättning

nattillägg

mm mm



de är bara några grejer som facket har förhanlat till oss och tror du att dom hade kunnat gjort de utan medlemmar??

Facket är till för såna som du och jag.. som inte har några unika jobb, som inte kan förhandla för oss själva... inte för att vara elak men en sjuksyrra byter dom ut på en kvart om dom vill...

Facket arbete kanske inte synns direkt men om inte faket hade funnit så hade de sett ut??

jag har arbetat i 12 år och jag vet vad facket har gjort... tex bara för ett halvår sen så vill min arbetsgivare ta bort precis allt som vårt koliktivavtal har...



konterntan av de hela är, att du kommer in med en lön du har pga av facket, du arbetar under dom föresättningar du har pga facket



folk har dött för att få dom rättiigheter vi har, så du kan lika gärna spotta din morfar i ansiktet !!







2010-09-18 » 20:37:05
- My

Jag kommer rösta på sossarna och det är för att det lönar mig mest! Och det är ju så man måste tänka... Vad som är bäst för en själv... Just i detta nu! Tack för mig, sug och svälj:)

2010-09-18 » 21:00:15
- Sara

Jag röstar för ett arbetar sverige där det ska vara tryggt att gå till jobbet. Med alliansen kommer fler jobb att bildas eftersom de tar bort en hel del skatt mm, därför har företagen lättare för att anställa människor och det gynnar mig som ska ut i arbete. De fackliga avgifterna är i dag väldigt höga och många väljer att gå ut ur facket av fri vilja. Sossarna vill höja skatterna och det kommer inte att gynna oss "medelsvensson", men det enda folk ser är att bidragen höjs...

2010-09-18 » 21:03:04
- Daniel

Hahaha Sara. Folk gick ur facket när blå började regera. Varför? dom blå höjde à kassa delen för mycket.

2010-09-18 » 21:12:27
- Carina G

Tobbe, varför personliga påhopp. Men jag kan lugna dej med att jag inte gått med öronproppar de senaste 4 åren, däremot har jag JOBBAT 4 år på FK med sjukpenning/rehabilitering.

Dokumentet du hänvisar till avslutas med "Vilka åtgärder är statsrådet beredd att vidta för att Försäkringskassan ska följa de riktlinjer som riksdag och regering utfärdat?"

Denna skrivelse, som jag kan se det, gäller FKs tolkning av regler. Och han anser att dom är för hårda i sin tolkning.

Det som har hänt nu är att reglerna verkligen är så hårda som dom verkar, att regeringen är NÖJD med sjukförsäkringen och att de ansvarig ministrarna under fler års tid vägrat prata med de drabbade och deras stödorganisationer så som Resurs. Det som händer nu är INGET misstag. Utan helt kallt utstuderat och planerat. Dessutom har ansvarig minister sagt att dessa förändringar måste till för att skattesänkningarna skulle kunna genomföras.



Jimmy säger "Majoriteten har fått det bättre. Därför kommer majoriteten att rösta för att alliansen får regera 4 år till." - Japp den borgerliga politiken är egoistisk, så jag förstår att de som enbart tänker på sig själv röstar på blått MEN jag vet att ni inte kommer vara lika övertygade i ert val OM ni skulle bli allvarligt skadad/sjuk och ni får smaka på er egen politik. SEN ska jag också påminna om att ni som har boendelån har fått det bättre pga ränteläget INTE tack vare Borgarna. Tack vare att vi röstade Nej till EMU och behöll vår krona har vi kunna påverka räntan själva. Dessutom har kronan vart relativt svag och det har gjort att exportmarknaden hållt ihop bra och fått exporterat varor trots en bister världsekonomi.

Den Svenska tjänstesektorn höll ihop bra genom att fler valde att stanna i Sverige och genom ökat antal besök från utlandet.



Du skriver också. "Kan ju även vara värt att nämna att Sverige ligger i topp i Europa just nu, medans många andra soose styrda länder ligger i botten."

- Då nämner jag att när Borgarna tog över styret var ekonomin i BRA balans och dom tog över ett plus i statskassan DET var det inte många länder som hade när krisen slog till. Vi har i dag den 3-de värsta ungdomsarbetslösheten i Europa.

Varför har inte Borgarna skapat arbete som dom skriker så högt om och säg inte att det är krisens fel, för då borde vi inte ha halkat ner till botten för krisen var väl global, den fanns väl inte bara i Sverige?

Tex

* Polen, hade 2006 Europas högsta arbetslöshet, nästan dubbelt så hög som Sverige men har numera lägre.

* Tyskland, som efter murens fall och återföreningen alltid haft högre arbetslöshet än Sverige, har nu lägre.

* Finland, vår granne som historiskt sett alltid dragits med högre arbetslöshet än Sverige, de har alltså nu lägre arbetslöshet.



Under krisen inledning kritiserade många ekonomer regeringen för att de inte gjorde något aktivt. De stimuleringspaket som kom var för små, de kom för sent och de var felkonstruerade. Ett exempel var det ökade stödet till kommuner och landsting som var alldeles för litet, kom sent och var gjort så att kommunerna inte vågade satsa eftersom pengarna bara var tillfälliga. I stället fortsatte kommuner och landsting att säga upp personal, trots stora behov.

Denna ineffektivitet av borgarna med sina egna stimulanspaket är fortfarande något som vi kommer få dras med. Detta kommer göra att vi tvingas leva med hög arbetslöshet lång tid framöver.

"Krisen" kunde ha skötts mycket bättre.



Jessica skriver "Att de rödgröna gynnar de som inte har ett arbete eller inte kan arbete är väl knappast en hemlighet :)" - De rödgröna gynnar även de som har arbete. Vi värnar om facket och dess inflytande, vi vill ha vettiga arbetsvillkor och arbetsmiljövillkor, vi vill att arbetsgivaren ska ansvara för sin personal, vi vill att även löntagare

ska ha rättigheter. Däremot tycker vi att de som tjänar 40 000 kr/månad kan betala mer i inkomstskatt än vad dom gör idag.



Johanna - Antagligen är du förmögen och har kapital så du klarar dig o dina barn för resten av livet.



Sara - Jag tycker nog du ska tänka lite längre, hur kommer Sverige se ut om 20 år. Vill du att Sverige fortfarande ska ha en välfärd till ALLA, eller tycker du att beroende på i vilken familj du föds ska spela roll vilka förutsättningar barnet får i livet. Vill vi att de samhällsviktiga funktionerna ska finnas till för alla och styras av behov, eller ska de med kapital ha bättre välfärd än de med mindre kapital.

Du förstår väl att den skattelättnad du får av borgarna inte är tänkt att du ska roa upp. Den är tänk att den ska gå till dina barns skolgång, till dina barns skolmat, vård, tandläkare, din ålderdom mm mm. Så du måste nog stoppa undan pengarna OM du inte redan har en förmögenhet vill säga.



Jag tänker rösta Rött i morgon, för min, er och mina nära o käras skull.

OCH inte minst för alla de tusen som sitter i socialförsäkringens klor. Som nu sitter med magont och ångest inför vad som komma skall.



Tack för ordet

Trevlig kväll allihopa



2010-09-18 » 21:23:19
- Anonym

De har uppenbarligen aldrig haft ett arbete!! Kan du för förklara de här med trygghet?? Vad menar du??

Änkel matte.... 2% av 1000000

Eller 2% av 250000



( du är i kattogorin 250000)



Moderaterna är till för dom som känar mer än än vad du gör flicka lilla!

2010-09-18 » 21:24:06
- Anonym

De har uppenbarligen aldrig haft ett arbete!! Kan du för förklara de här med trygghet?? Vad menar du??

Änkel matte.... 2% av 1000000

Eller 2% av 250000



( du är i kattogorin 250000)



Moderaterna är till för dom som känar mer än än vad du gör flicka lilla!

2010-09-18 » 21:31:47
- A

Alla säger att om sossarna vinner så kan man gå hemma o leva på bidrag...

Det behöver man inte..Men tänk om DU blir arbetslös då,vill du då ha en mini-inkomst..

Det är inte kul att vara arbetslös i detta Sverige just nu!!

2010-09-18 » 21:37:04
- Jessica

Carina, jag missade ordet 'mer' :)

2010-09-18 » 21:37:23
BLOGG: http://agni.blogg.se/
- Carina G

A säger Alla säger att om sossarna vinner så kan man gå hemma o leva på bidrag... - Det KAN man inte. A-kassan vill vi ska vara en omställningsförsäkring.

Om jag när jag är 70 ser tillbaka på mitt liv och konstaterar att jag jobbat 20 år med bra tjänst och lön. Min arbetsplats upphör och jag blir arbetslös, låt säga i 1 år. Sen hittar jag ett nytt jobb igen och jobbar tills pension.

Är det då MENINGEN att under dessa 2 år ska jag bli tvungen att byta boende, sälja bil och ändra mitt o min familjs leverne och standard från en månad till en annan. Som det är idag är A-kassan SÅ låg att skulle jag eller min man bli arbetslösa skulle inte vi klara familjens räkningar i mer än 2-3 månader innan vi blev tvungen att SMSa låna eller byta bil. Så är det inte meningen att det ska behöva vara.

Det ska heller inte vara så att en lokalvårdare betalar 350 kr i a-kassa och en kirurg 50 kr i a-kassa. Som det är nu!

A-kasseavgiften ska delas solidariskt. Det är inte meningen att bara för att du jobbar i en sektor med hög arbetslöshet (ofta också sämre lön) ska du betala fler hundra procent mer än de som jobbar i en sektor med låg arbetslöshet (ofta hög inkomst).

När ska ni inse att Borgarnas politik gynnar de som redan har. Samhällstärarna är inget att ha....

OCH samhällstärare kan vem som helst bli......

2010-09-18 » 21:58:29
- Björkman

Snacka om att skrämselpropaganda.

Lite saklighet i sjukförsäkringsfrågan



http://www.politikerbloggen.se/2010/09/17/37094/



Rösta Blått

2010-09-18 » 22:09:38
- Carina G

Den där länken kommer du inte långt med Björkman, den räcker föga!



Media är högerstyrt, det VET nu folk, Björkman!

http://www.denallieradejournalisten.blogspot.com/



Vad som händer med sjukförsäkringen det VET också folk, Bjökman!

http://resurs.ning.com/



http://blogg.aftonbladet.se/klantskalle/2010/09/personal-pa-forsakringskassan-ber-om-ursakt-for-utforsakring?awesm=fbshare.me_AT0WJ&utm_medium=fbshare.me-facebook-post&utm_source=facebook.com&utm_content=fbshare-js-small

2010-09-18 » 22:40:08
- A

Vi har vissa månader gått på knäna här hemma med bara en lön,då sambon inte fick vara sjukskriven för Fk.Att han har ångest & legat på psyk skiter de i...



Jag menade bara att många skriver så: att man kan gå hemma & lata sig & leva på bidrag när röstar rött...Självklart alla blå väljare som säger så...

2010-09-18 » 22:42:49
- Carina G

Ja A, jag förstod dej. Min kommentar var egentligen en förlängning på din :)

2010-09-18 » 22:46:32
- Carina G

Glömde en bra sammanfattande sida, Björkman!

Men det är väl bara skrämselpropaganda, du kanske inte tror att det är folks VERKLIGHETER.



http://www.nyasjukforsakringen.se/?page=1

2010-09-18 » 23:04:01
- Björkman

Men snälla nån - sa du nyss att media är högerstyrd? Drog du alla över en kam? Tror det flesta på denna blogg drog öronen åt sig efter det uttalandet, så fort det kom en länk som innehöll fakta om sjukförsäkringen så avfärdar du den med påståendet om att all media är högerstyrd? Hört talas om tunnelseende? Alliansens linje i politiken är att arbete skall löna sig. Det är väl inte mer än rimligt att man skall ha det bättre ekonomiskt när man arbetar - än när man inte arbetar? Du skriver att om du eller din man skulle förlora jobbet, skulle ni klara räkningarna ett par månader innan ni blev tvungna sälja bilen m.m- Det är ju inte meningen att staten skall betala din bil, eller räkningar under en lång tid. Förlorar man inkomst är det väl inte mer än rimligt att man rättar munnen efter matsäcken? Kanske byter till billigare bil tex. För jag tror det flesta människor är övverens om att alla kan inte få allt - vissa kör Ferrari andra kör Volvo. Sen ska man givetvis ha stöd av samhället under en period, men det är ju inte meningen att man skall kunna leva på À-kassa en lång tid utan att det gör skillnad i levnadsstandard. Skillnaden mellan att arbeta och inte arbeta skall vara tydlig, à kassan är en omställningsförsäkring, inte en permanent försörjning. Sjukförsäkringen är i grunden bra som den är - sen har regeringen sagt att dem är ödmjuka och efter en sådan stor reform så kommer det med stor sannolikhet justera den kommande mandatperioden . Man kan inte bortse från fakta att väldigt många som har varit simulanter nu är ute på arbetsmarknaden. Många har säkert någon i sin bekantskap som man retat sig på tidigare som gått på à kassa en längre period utan att bry sig i ett arbete för vederbörande klarat sig mycket väl ändå. Och många har säkert folk i sin närhet som simulerat sjukdom. Detta har regeringen gjort någonting åt! Det gick dem till val på 06 och det kommer göra så att dem behåller makten minst 4år till!

2010-09-19 » 01:09:28
- Björkan

Dina länkar är vänstervridna ;) en sak som man glömmer är att det inte är regeringen som utförsäkrar - det är försäkringskassan. Riktlinjerna är glasklara den som är sjuk skall ha sjukförsäkring, den som kan jobba skall jobba / söka arbete. En stor skillnad mellan ideologierna är att man från alliansens håll ser till det friska ( vad kan personen i fråga arbeta med bidra med) rödgröna koncentrerar sig på det sjuka- någon som har en musarm kan gå hemma sjukskriven flera år till 100% även fast personen skulle kunna ta ett annat arbete och jobba 100%? För mig är det helt snett, och ett slöseri på resurser son skulle kunna använts till annat - tex skola eller liknande........... Slutsats - alla som kan arbeta skall ha möjlighet till arbete efter förmåga - Alla som är sjuka skall vara sjuka.



2010-09-19 » 01:21:53
- Nina

Så enkelt är detta val faktiskt, två vägar och den ena leder till USA versionen med ökade klyftor och fattigdom...Jag har länkat din sida...Lycka till

2010-09-19 » 07:02:07
- Sara

Denna kommentar är så gullig, måste bara kopigera den...



De har uppenbarligen aldrig haft ett arbete!! Kan du för förklara de här med trygghet?? Vad menar du??

Änkel matte.... 2% av 1000000

Eller 2% av 250000



( du är i kattogorin 250000)



Moderaterna är till för dom som känar mer än än vad du gör flicka lilla!

2010-09-18 » 21:24:06



Änkel....kattogorin...känar...



Här är ett ex på att man borde gått in i tidig skol ålder för att hjälpa till och styra upp:)



i Dag är det val allihopa, se till att rösta! Ha en bra dag:)

2010-09-19 » 09:47:42
- Carina G

Björkman - Först vill jag beklaga att svaret till dej blev lite kort. Hade skrivit ett bra svar då jag tyvärr klantade till det o raderade hela texten, därav 'bara' lite länkar



Men.....du skriver:



"länk som innehöll fakta om sjukförsäkringen" - En länk från POLITIKERBLOGGEN och du hävdar ett DET är fakta!!! Jag har fakta att media är 90% högerstyrt och att dom är alliansanhängare, därav MIN länk.



"Det är väl inte mer än rimligt att man skall ha det bättre ekonomiskt när man arbetar - än när man inte arbetar?" - Är det nån som har sagt nåt annat?



"à kassan är en omställningsförsäkring, inte en permanent försörjning". - Ja, det tycker vi också, MEN idag när arbetslösheten slår till är det oftare vi får 60% av lönen än 80%. Vi vill att man ska ha 80% den första tiden och sedan trappa ner ersättningen, så det just blir en OMställningsförsäkring, så vi hinner ställa om hemma. Utan att vi efter första månaden ligger minus och måste låna oss ikapp. Taket i a-kassan måste höjas så det BLIR en omställingsförsäkring, så är det inte idag.



"Sjukförsäkringen är i grunden bra som den är - sen har regeringen sagt att dem är ödmjuka och efter en sådan stor reform så kommer det med stor sannolikhet justera den kommande mandatperioden" - Här är du väldigt dåligt påläst. Jag har som sagt jobbat på FK och jag är väldigt insatt i denna reform. Reformen genomfördes på rekordfart, varken lag, blanketter eller informationen var klar när AF och FK skulle börja jobba på det 'nya' sättet. När det sen visade sig att det slog HELT fel, vilket ALLA remissinstanser hade varnat för i sina remissvar, så justerade man lite här o lite där. I stället för dödligt sjuk så ändrade man till allvarligt sjuk och där det stod mycket omfattande vård så ändrade man till omfattande vård. MEN sjukförsäkringen är fortfarande riktigt dålig. Men tror du de ansvarig har haft en dialog, NEJ! Hur ska man då få till en socialförsäkring som fungerar i praktiken om de som bestämmer inte sätter sig in i 'vanliga' människors situationer. Så att den 'ska rättas till' under nästa mandatperiod kan du glömma. Borgarna är NÖJDA med socialförsäkringen, det har dom själva sagt.



"Många har säkert någon i sin bekantskap som man retat sig på" - Nej, det tror inte JAG.

Fuskets omfattning (A-kassan)

År 2006 betalades 27 miljarder kronor ut i arbetslöshetsersättning. Av

detta belopp beräknas mellan 1 och 1,5 miljarder kronor ha betalats ut felaktigt till följd av att den ”arbetslöse” arbetat svart, vilket motsvarar 4–6 procent av den totala utbetalda ersättningen. Utöver detta belopp förekommer oavsiktliga fel och övrigt fusk med arbetslöshetsförsäkringen, till exempel i kombination med vitt arbete eller studier.

Fusket med arbetslöshetsförsäkringen i kombination med svart arbete bedöms minska under 2007 till följd av bland annat regeländringar.

Fusket är mindre omfattande än vad många tror En tredjedel av de personer som intervjuats i undersökningen tror att mellan 20 och 50 procent av dem som får arbetslöshetsersättning fuskar.

Dessa mycket höga procentsatser saknar stöd i denna studie där ”endast” 5 procent av intervjupersonerna uppgett att de själva fuskat

med arbetslöshetsförsäkringen och arbetat svart. Även om siffran 5 tros vara en underskattning finns det inte heller i annan forskning belägg för att fusk förekommer i den omfattning som intervjupersonerna tror. I själva verket visar undersökningen att många i grund och botten inte vill fuska utan ser åtskilliga fördelar med ett vitt arbete utan fusk.

Den spridda uppfattningen om ett omfattande fusk är ett problem.

Vi vet att människor följer reglerna och inte fuskar och arbetar svart om de tror att de flesta andra gör rätt för sig. Upplevelsen av att många andra fuskar underlättar det egna fusket, och föreställningen om det utbredda fusket riskerar därför att leda till en negativ spiral.



http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Fusk+med+a-kassa.pdf&url=%2Fdynamaster%2Ffile_archive%2F071109%2F3dd613a8121087a6621497892e387821%2FFusk%255fmed%255fakassa%255fwebb.pdf



"Och många har säkert folk i sin närhet som simulerat sjukdom" - Nej, det tror jag inte heller.

Inte ens i Sverige är det många som fuskar!

Björn Johnson hävdar att den borgerliga regeringen har byggt nästan hela sin sjukförsäkringspolitik på felaktiga beslutsunderlag:

– Rehabiliteringskedjan har inte gjort något för att lösa de verkliga problemen, alltså det havererade rehabiliteringssystemet. Tvärtom framstår reformen som direkt kontraproduktiv, eftersom den kommer att öka antalet sjukskrivna som förlorar sina anställningar och dessutom leda till att tiotusentals långtidssjukskrivna utförsäkras.



Till följd av de stränga tidsgränserna i kedjan kommer många arbetsgivare sannolikt att strunta i att försöka omplacera sjukskrivna efter tre månader, vilket varit avsikten, och i stället säga upp dem efter sex månader, då deras arbetsförmåga bedöms i förhållande till hela arbetsmarknaden. Detta är något som flera forskare har varnat för.



http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidview/15AD8E6300A76C36C1257768004C52D7



"en sak som man glömmer är att det inte är regeringen som utförsäkrar - det är försäkringskassan" - Du är med den kommentaren en lika kålsupare som herr F. STÅ för vad ni har gjort i stället för att stoppa huvudet i sanden. Lär er stava till självkritik. FK:s tjänstemän följer de tydliga lagar/regler/praxis/vägledningar som finns.



2010-09-19 » 10:39:57
- Carina G

Fortsättning............



Fredrik Reinfeldts inställning tycktes vara att det var tjänstemännen på försäkringskassan som vara ansvariga för detta vilket fick en upprörd anställd på försäkringskassan att skriva in:



”Vi har fått supertydliga riktlinjer om alla sjuka skall prövas mot alla jobb som finns på hela arbetsmarknaden. Och det gör ju nästan att vem som helst kan utförsäkras som i fallet med den här överläkaren, det var ju det ni ville. Ni borde stå upp för er politik och inte skylla på tjänstemännen.”



Reinfeldts svar var att kräva att få se detta papper som säger att sjuka skall prövas mot arbetsmarknaden.



I form av försäkringskassans vägledning 2004:9 version 11 ”Sjukersättning och aktivitetsersättning – rätt till ersättning, beräkning m.m.” där vi på sida 110 kan läsa:

6.3.2 Förvärvsarbete på arbetsmarknaden – bestämmelser från och med den 1 juli 2008

Vid bedömningen av om den försäkrades arbetsförmåga är nedsatt vid prövning av rätt till sjukersättning och aktivitetsersättning beaktas om den försäkrade har en sådan förmåga att han eller hon kan försörja sig själv genom förvärvsarbete på arbetsmarknaden. (Prop. 2007/08:136 s. 88)

Vid prövning av rätt till sjuk- eller aktivitetsersättning ska arbetsförmågan prövas i förhållande till förvärvsarbete på hela arbetsmarknaden. Det tidigare kravet på att arbetet ska vara normalt förekommande på arbetsmarknaden har alltså tagits bort. Någon bedömning av arbetsförmågan i förhållande till annat lämpligt arbete som är tillgångligt för den försäkrade ska inte heller göras. (Prop. 2007/08:136 s. 103)

Detta innebär att begreppet ”förvärvsarbete på arbetsmarknaden” är vidare, det vill säga att det är fler arbeten som omfattas av detta begrepp än vad som omfattades av begreppet ”normalt förekommande arbete”. Den överrättspraxis – exempelvis Regeringsrättens dom den 8 april 2008 i mål nr 7437- 06 – som utvecklats kring begreppet ”på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete” är därför inte tillämplig vid tolkning av begreppet ”förvärvsarbete på arbetsmarknaden”.



Rättspraxis som hänvisas till och som alltså inte längre gäller säger följande:



”Regeringsrätten går helt på Kammarrätten i Jönköpings linje och argumenterar att Försäkringskassan bara kan neka en person, som på grund av sina medicinska besvär endast klarar av ett "anpassat arbete" när en sådan anpassad anställning faktiskt erbjuds honom eller henne. "I avvaktan på en sådan anställning bör sjukersättning beviljas." skriver Regeringsrätten.8 april, Mål nr 7437-06”

Denna vägledning innebär i klartext precis det som frågeställaren påpekade att om den sjuke har en teoretisk förmåga till arbete på någon som helst form av arbete så är personen inte sjuk. Och eftersom även en delvis förlamad överläkare kan arbeta på samhall så skall han bedömas som 100 % arbetsför. Detta exemplifieras till och med på samma sida i försäkringskassans vägledning:



”Greger, som är 25 år och har ett funktionshinder efter en olycka, ansöker om aktivitetsersättning. Den medicinska rehabiliteringen är inte avslutad och han har haft sjukpenning under 210 dagar. Försäkringskassan bedömer med stöd av det medicinska underlaget, Arbetsförmedlingens utredning och övrig utredning att Greger kommer att ha en hel nedsättning av arbetsförmågan under minst ett år i ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden. Hans arbetsförmåga bedöms däremot inte helt nedsatt under minst ett år i ett särskilt anordnat arbete som är anpassat för honom. Försäkringskassan beslutar att avslå ansökan om aktivitetsersättning.”



Så trotts att Gregers medicinska rehabiliteringen är inte avslutad, och trotts att Greger kommer att ha en hel nedsättning av arbetsförmågan under minst ett år i ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden, så avslås ansökan om aktivitetsersättning eftersom Greger teoretiskt sett kan få jobb på ett särskilt anordnat arbete som är anpassat för honom. Huruvida ett sådant arbete faktiskt är tillgängligt och erbjuds Greger ska försäkringskassan däremot inte ta hänsyn till eftersom ovanstående rättspraxis som kräver detta inte längre gäller.



Det är svårt att bli mer tydlig än så här. Frågan är nu om Fredrik Reinfeldt och Alliansen nu kan vara så vänliga och stå upp för sin politik och sluta skylla på tjänstännen? För det är ju de här reglerna som Alliansen skapat och som Alliansen är ansvariga för, de stackars tjänstemännen har ju inget annat val än att följa dem.



"Slutsats - alla som kan arbeta skall ha möjlighet till arbete efter förmåga - Alla som är sjuka skall vara sjuka." - HÅLLER MED DEJ.



MIN slutsats - Se till att skaffa dej kött på benen INNAN du ger dej på reformer. Fast det kan ju ifs vara så krasst att du tycker detta är okej.

För....."De nya skärpta riktlinjerna för sjukskrivningar ska bidra till att betala regeringens skattesänkningar." Citat av Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson (m) i Svenska Dagbladet



Se till att ge de svårt sjuka en bamsekram på söndag. Det gör du genom att Rösta Rödgrönt.

2010-09-19 » 10:40:42
- Jimmy

Bra skrivet Björkan. Det är inte ofta jag är nervös men nu är det fanemig spännande :)



2010-09-19 » 11:08:53
- Jessica

Sara, Magnus är dyslektiker. Vad är ditt försvar? Kopigera? Meningsbyggnader? Stor bokstav efter punkt? osv osv.

Aldrig ska man rätta nån annan när man är i det är fallet inte är ett dugg bättre själv.



Du har hoppat in här i min blogg och valt att propagera inför ditt val av parti. Det förstår jag.

Men inte en enda gång har du vid en kontring svarat upp för de motfrågor du fått.

Inte en enda gång har du svarat överbevisande.

Om man nu som du leker låtsas politiker så lär man väl försvara sin sak. Tala för sin sak.

Inte runtom, ikring och inlindande?

Då forlorar ju hela diskussionen sin mening.

Om man ställer en fråga vill man väl ha ett RAKT svar.



Och den som började att vara personlig var du, du som påpekade att politik inte ska innefatta personangrepp, eller personhopp som du så fint kallar det.



Nej, du fick vad du bjöd in för. Synd bara att ditt försvar är att krypa in i skalet i vanlig ordning!

2010-09-19 » 11:50:10
BLOGG: http://agni.blogg.se/
- Sara

Att det var Magnus som skrivit inlägget framkom inte eftersom det var skrivet anonymt. Jag tänker inte hänga ut någon, men eftersom den personen verkar veta precis hur min ekonomi ligger till så tyckte jag det var lite gulligt. Inget ont om Magnus om det nu var han som skrivit inlägget. För det andra så är du alltid den som rättar alla andra så det behöver ju inte jag göra. Det känns som att vad man än säger eller tycker så ska det kastas skit, jag tror att det läget inte förekommit om vårt "läge" inte såg ut som idet gör i dag, vilket är trist. Nu lägger vi ner det här och hoppas på att det blir ett spännande val i kväll! Ha en bra dag..

Over and out!

2010-09-19 » 12:44:46
- Jessica

Ger man sig in i leken får man leken tåla.



Ja, är det så stor skillnad på studenters inkomst nuförtiden att man inte kan lägga ihop ett och ett och räkna ut det själv?



Om du nu syftar på det som varit mellan dig och mig. Så är det både glömt och begravet och har inte alls med detta här att göra. Och då kan jag nog tala för de flesta av oss som också bidragit till den här diskussionen.

Hade alla tyckt som dig om läget sett annorlunda ut menar du?



Jag rättar de gånger jag tror mig själv ha rätt och den andra fel. Inte annars.



Men du kastar ju lika mycket skit själv? Varför inte visa att du är bättre än de som gör det om du nu anser att det är så?



Kontentan är att om du svarat på de frågor du fått och inte skrivit en massa annat dravel så hade det ju blivit en hållbar diskussion.



Mig veterligen så har jag inte lagt mig i överhuvudtaget gällande dig och ditt tycke förrän du såg din chans att påpeka hurvida Magnus/folk kan stava eller inte.

Vilket är helt oväsentligt anser jag. Det är väl innehållet som räknas.



Om man nu är så insatt som du utger dig för att vara så borde ju diskussioner som dessa vara roligt. Att få stå för sin rätt och sin åsikt.

Att komma med slupläderingen, nu lägger vi ner det här är ju lika med att slänga in handduken. Och det skulle ju se ut om politiker började med såna uttalanden.

2010-09-19 » 13:16:05
BLOGG: http://agni.blogg.se/
- Sara

Absolut Jessica. Men som jag tidigare skrev så var det inlägget anonymt så jag kan omöjligt veta att det var Magnus. Nej det kanske inte är så stor skillnad på studiemedel i dagsläget, men vem kan säga vad jag har för ekonomi för det? Vem vet hur mycket lån jag behöver ta? Hur mycket jag jobbar extra och andra pengar som jag har? Men nu handlar det inte om att jag röstar blått för att man har mer eller mindre pengar. Det handlar om att jag tycker att de bedriver en vettig politik.

Det jag menar att du rättar var för att det inlägget var inte riktat till dig överhuvudtaget, så varför var du tvungen att försvara det så starkt? Och det andra eller tredje eller vad det nu blir, det jag menade med om det sett ut som förr skulle det inte bli lika mycket påhopp:) Självklart får alla människor rösta precis som de vill och känner. Och det sista från mig är inte att alla politiker ska kasta in handduken, naturligtvis..Det är att vi ska kasta in handduken och inte skapa en diskussion som inte handlar om det de gjorde från början!! Peace:)

2010-09-19 » 13:32:48
- Jessica

Jag tycker inte att mitt svar var särskilt starkt.

Jag hade reagerat likadant oavsett vem det hade gällt.



Det enda som väckte en personlig reaktion hos mig var att du påpekade en annans brist där du själv inte är ett dugg bättre.

Hade du svängt dig med korrekt grammatik så hade din påpekan varit försvarbar.



Och sen att jag ifrågasatte en del andra saker var för att JAG vill veta dina svar. Jag vill läsa dina motargument till de frågor som ställts till dig för att du röstar blått, inte för att du är du.

Men det kom aldrig något, varför?

Är du inte lika påläst som du utgav dig för att vara eller har du helt enkelt inget bra svar?



Min syn i detta sammanhang har i stort sett varit helt generell. Och där jag förväntar mig raka svar från alla sidor.



Men det är ju ingen idé att ställa frågor till dig uppenbarligen, för du svarar ju inte på dem!

2010-09-19 » 14:00:06
BLOGG: http://agni.blogg.se/
- magnus

Klart jag inte vet vad du tjänar... men jag vet vad du inte tjänar.

tror inte sjuksyrra hör till höginkomsttagarna men jag kanske har fel? har jag de??



Jag är en kass stavare men hoppas att du förstår i alla fall!

2010-09-19 » 15:44:31
- Frida

Tjohoo!

Här inne var det "hett" kan man säga, he, he, he!!! Å, jag tänker inte ge mig in i någon diskussion alls huruvida jag har röstat och varför. Jag ville bara säga att jag helt enkelt gjort ett val som känns bra för mig och som jag tror är det rätta!

För det är väl det som är det viktiga i slutändan, att var och en gör sitt eget val efter sin egen bedömmning! Alla tycker vi olika, och det är helt OK för mig;-)



Kram på er, ha en fridfull (val)kväll:-D

2010-09-19 » 22:09:41
BLOGG: http://fridauttereriksson.blogg.se/
- Dorothea - Ett nästintill trillingliv.

Grattis. Du vart en av vinnarna i tävlingen i samarbete med simplycolors.se. Hurra!



Maila mig så får du vidare uppgifter ang vinsten där.

Mvh Dorothea

2010-09-19 » 23:30:41
BLOGG: http://www.alltforforaldrar.se/theans

VILL DU KOMMENTERA INLÄGGET?

DITT NAMN:
V.I.P? :)
DIN E-MAIL (frivilligt):

DIN BLOGG:

DIN KOMMENTAR:


Trackback
RSS 2.0